Achtergrond
Wat is de waarheid?
Wat is waarheid en hoeveel pijn willen we daarvoor lijden? Deze pertinente vragen waren de inspiratiebron voor And You Must Suffer, de nieuwe versie van de Johannespassie waarmee B’Rock en het Wroclaw Philharmonic Chorus in maart 2016 triomfeerden op een levendig Klarafestival in Brussel. Dit is Bachs meest geconcentreerde, intense en controversiële setting van het Passieverhaal, waarbij de nadruk ligt op bijzondere instrumenten als de altviool en de hobo de caccia, en op recitatieven en koren, devote koralen en lyrische aria’s.
De titel is ontleend aan de laatste regel van het eerste koraal: Und Du musst leiden!
Voor deze gelegenheid wordt dit iconische werk opgeluisterd door een indringende prelude en epiloog van Annelies Van Parys, terwijl de Palestijns-Israëlische componist Samir Odeh-Tamimi een confronterend intermezzo heeft geschreven. In zijn adembenemende enscenering versmelt Pierre Audi het geheel tot een universele reflectie over de rol van religie, identiteit, opoffering, lijden en – vooral – mededogen.
Passiemuziek en opera
Net als alle andere muziek
onderging ook de passiemuziek vanaf 1600 de
invloed van de monodie (eenstemmigheid). De
tekst kwam weer centraal te staan, de muziek
stond slechts ten dienste van het woord. Dat
gold voor de eerste opera's en de nieuwe
liederen die werden gecomponeerd, maar ook voor
de liturgische muziek. Muziek diende de emoties
uit te vergroten door middel van melodielijnen,
ritmes en versieringen. Deze typische
operakenmerken vinden we ook terug in de
passiemuziek, zij het wat ingetogener dan in een
opera.
|
|
Synopsis
Eerste deel
Het eerste deel is erg kort,
het beschrijft slechts de gevangenneming van
Jezus, de voorleding voor de Joodse
hogepriesters en de verloochening van Petrus.
Het korte eerste deel vormt samen met het lang
tweede deel het kruis dat centraal staat in de
openbaring dat Jezus de mensheid heeft verlost.
In tegenstelling tot het Mattheusevangelie, waar
de lijdende Jezus centraal staat, legt Johannes
de nadruk op de heersende Jezus die weet wat hem
te doen staat en zich gedraagt als een hemelse
koning.
Tweede
deel
Jezus wordt doorgestuurd
naar het paleis van Pilatus. Deze ondervraagt
hem over zijn koningschap, de gevangenbewaarders
bespotten hem daarmee door een doornen kroon op
zijn hoofd te zetten en hem een purperen mantel
om te doen. Ook de reactie van het Joodse volk
gaat om het koningschap, als ze roepen dat ze
geen andere koning kennen dan de keizer. Een
vreemde uitlating voor wie door diezelfde keizer
onderdrukt wordt. Daarop volgt vrijwel meteen de
kruisiging als 'koning van de Joden'.
Bij het evangelie Johannes
speelt de vervulling van het Oude Testament een
grote rol, reden waarom Jezus zegt dat hij dorst
heeft, want dat was voorspeld in de Schrift net
als het feit dat zijn benen niet verbrijzeld
zouden worden. De passie eindigt met de
begrafenis van Jezus, gevolgd door het slotkoor
Ruht wohl en het slotkoraal Ach Herr, lass dein
lieb Engelein.
|